2020.03.03.

Bő félévig közlekedtem egy plug-in hibrid Mercedes E 300 e limuzinnal. Íme a tapasztalatok.

Mivel van egy kis keveredés a kérdésben, ezért tisztázzuk: a plug-in hibrid egy benzin és elektromos motorral is felszerelt jármű, amelyet tölteni lehet, azaz nem kizárólag az autó saját visszatáplálása tölti fel az akkumulátorokat. Épp ezért zöld a rendszám. Egy töltéssel kb. 32 kilométert tesz meg az autó, de ez a vezetési körülményektől függően kisebb-nagyobb mértékben nő. Hozzáadódik a fékezéskor visszatáplált energia, illetve az autó Charge üzemmódban is használható, azaz a benzinmotor 2-3dl/100km plusz fogyasztásért cserébe tölti az akkumulátorokat is.

Érden lakom, de a munkám Budapesthez köt, ezért heti 5-6 napot ingázom. Nagyon sokat járok vidékre is. A mellékelt fotó tanúsága szerint bő félév alatt 19.266 kilométert tettem meg, ebből 8.676-ot zöld üzemmódban. Ez az arány részben a vidéki utazásoknak köszönhető, részben annak, hogy az agglomerációból indulva általában nem tudok egy töltéssel megfordulni Budapestről. Természetesen vannak töltők a városban, de alig nő a töltőállomások száma az egyre több elektromos autóhoz képest, azaz sokszor szembesülök vele, hogy a rendelkezésre álló helyek foglaltak. Sajnos Budapesten a fehér folt is nagyon sok, azaz nem egyszer előfordul, hogy gyalogtávolságra egyszerűen nincs töltési lehetőség. Így azután zöld üzemmód helyett kénytelen vagyok égetni a benzint. Viszont én legalább minden éjszaka fel tudom tölteni az autómat a kertben, el sem tudom képzelni, hogy akinek nincs saját garázsa, vagy udvara a városban, az hogyan oldja meg. Valószínűleg nem vesz elektromos autót.

A fogyasztás ezzel összefüggésben alakult, 6,1l/100km, továbbá 10,8kwh/100km volt. Ha pár hétig nem kellett vidékre utaznom, azaz jobb volt az arány az elektromos és a benzines használat között, akkor csökkent az átlagos benzinfogyasztás. Ha azonban vidékre utaztam többször egymás után, akkor újra megnőtt. Nyilvánvaló, hogy ha valaki hasonlóan ingázó mint én, viszont nem kell újra és újra vidékre utaznia, annak jobb arány fog kijönni. A városban élő és saját töltési lehetőséggel rendelkezők pedig még kedvezőbb arányban használhatják az elektromos üzemmódot. Az én benzinfogyasztásom is eleinte, amíg zömmel a városban közlekedtem, 5l/100km volt.

Egy ilyen autó vásárlása előtt tehát legjobb mindenkinek saját magának kalkulálnia azzal, hogy hol, milyen stílusban, hány évig és mire akarja használni az autóját és főleg milyen töltési lehetőségek állnak a rendelkezésére. Összességében azonban kétségtelenül erre halad a világ és ha azt a bizonyos 32 kilométert sikerülne akár csak a duplájára emelni, akkor máris sokkal kedvezőbb eredményeket kapnánk. Nem tűnik utópisztikusnak. De még így is egy csendesebb, környezetkímélőbb és hosszú távon olcsóbb autóval közlekedhetünk, amelyik elképesztően okosan kezeli és hangolja össze a két motort, és elkényeztet minket a kényelmével.


Partnereink